Zarządzanie strategiczne
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest – w zależności od potrzeb danej grupy – rozwój umiejętności myślenia strategicznego, wzrost świadomości i lepsze zrozumienie strategii swojej firmy, albo poznanie zasad i narzędzi analizy strategicznej oraz metod tworzenia strategii biznesowej.
Grupa docelowa /e
- Członkowie zarządów
- Inwestorzy i współwłaściciele
- Menedżerowie
- Przyszła kadra menedżerska, uczestnicy programu rozwoju talentów
Główne punkty programu zakres tematyczny:
Poniższa lista to jedynie przykładowy zestaw zagadnień. Ten program budowany jest w zależności od rzeczywistej strategii Państwa firmy, celów szkolenia i zadań zawodowych uczestników w kontekście tworzenia i wdrażania strategii Państwa firmy.
- Klasyczne strategie biznesowe: masowa, niszowa, niskokosztowa, rynek luksusowy
- Model biznesowy firmy: na czym da się zarabiać na różnych rynkach
- Kluczowy cel i parametr strategiczny: kiedy dla firmy celem jest zysk, kiedy obrót, kiedy udział w rynku, kiedy wycena giełdowa, itp.
- Ewolucja rynków w czasie (na przykładzie np. historii telefonii komórkowej i motoryzacji): jak innowacje produktowe, sytuacja makroekonomiczna, potrzeby klientów, sytuacja konkurencyjna i inne zmienne wpływają na zmienność rynku w czasie
- Całościowe, właścicielskie spojrzenie na biznes: pokazanie różnic w spojrzeniu przez pryzmat własnego departamentu a udziałowców
- Konkurencja doskonała – oligopol – monopol – czym się różnią te rynki
- Cykl życia produktu i macierz BCG
- Szacowanie wartości i wielkości rynku i dostosowywanie własnej strategii i własnych inwestycji do poziomu rynku
- Koszty stałe a zmienne – różny wpływ na sytuację strategiczną i operacyjną
- Wpływ outsourcingu funkcji wspierających na strategię firmy
- Szacowanie stopy zwrotu z inwestycji w dany zasób
- Czym jest i do czego służy planowanie scenariusze (wielowariantowe)
- Szacowanie ryzyka: prawdopodobieństwo, koszt konsekwencji ryzyka, koszt prewencji – krótkie pokazanie typowych strategii zarządzania ryzykiem
- Motel 5 sił Portera i kwestia sił działających w sektorze: siła dostawców i odbiorców, bariery wejścia i wyjścia, natężenie konkurencji.
Forma szkolenia z zarządzania strategicznego:
- Symulacyjna gra strategiczna – 50% lub praca w podgrupach nad stworzeniem rzeczywistej lub hipotetycznej strategii firmy 50%
- Wiedza, prezentacja teorii 15%
- Analiza przykładów najciekawszych strategii rzeczywistych firm 15%
- Burze mózgów, dyskusje 20%
Korzyści dla organizacji
W zależności od wybranego wariantu szkolenia korzyścią jest:
- Rozwój umiejętności uczestników w zakresie myślenia i zarzadzania strategicznego
- Wypracowanie na szkoleniu nowej strategii, jej elementów lub wariantów
- Lepsze rozumienie strategii firmy przez pracowników – co oznacza wyższą motywację do jej twórczego wdrażania i przełożenia strategii na szczegółowe zadania, jakie pracownik może i powinien realizować na swoim stanowisku
Efekty dla uczestnika
- Większa świadomość roli strategii w życiu firmy
- Rozumienie rzeczywistej strategii firmy, a przez to lepsze rozumienie swojej roli w realizacji tej strategii
- Rozwój własnych kompetencji myślenia strategicznego